Philip Short: Mao. A Life. John Murray, 782 s., St. Ives 2004

1144653891_0805066381.01.MZZZZZZZ.jpgPunaisen diktaattorin elämä

Maailman diktaattorien ja heidän ylläpitämiensä järjestelmien arvioinnissa Maon Kiina on aina selvinnyt vähemmällä kritiikillä kuin Hitlerin Saksa tai Stalinin Neuvostoliitto. Ehkä unohdus ja anteeksianto johtuu osaltaan siitä mitä Kiina on tänään, ilman että välissä olisi ollut mitään uutta (vasta)vallankumousta. Mikään demokratian tai ihmisoikeuksien mallimaa Kiina ei tietenkään ole. Kun tästä huomauttaa on kiinalaisten vastaus yhä useammin puutteet puolittain myöntävä puolustuspuheenvuoro, jossa viitataan kuitenkin maan kieltämättä ilmiömäisiin saavutuksiin talouden kehityksessä, jonka seurauksena sadat miljoonat ihmiset on muutaman viime vuosikymmenen aikana nostettu absoluuttisesta köyhyydestä ja heidän aineelliset perustarpeensa turvattu.

Eri asia kuitenkin on, onko tämä todella edellyttänyt niitä demokratian, sananvapauden ja ihmisoikeuksien rajoituksia, joista kommunistien hallitsema kapitalistinen Kiina tänään tunnetaan, vai onko näin tapahtunut tästä huolimatta. Historian paradokseja on sekin, että jos Marx tänään palaisi maapallolle ja vietäisiin Kiinaan niin hänen johtopäätöksensä voisi hyvinkin olla, että maa olisi enemmän kuin kypsä kommunistien johtamalle vallankumoukselle…

Vuonna 1976 kuollut Mao Zedong saattaisi myös ajatella samoin. Hän ei ollut se johtaja, joka loi edellytykset Kiinan talouden nousulle. Sekä Suuri Harppaus Eteenpäin vuonna 1958 että Kulttuurivallankumous vuonna 1966 merkitsivät vuosien takaiskua Kiinan talouden kehityksessä ja suuria hyvinvointitappioita sen kansalaisille. Suuri Harppaus johti myös nälänhätään, jossa miljoonat kuolivat. Kultuurivallankumouksen puhdistuksissa ja väliin paikallisiksi sisällissodiksi kehittyneissä välienselvittelyissä kuoli myös käsittämättömän suuri määrä ihmisiä.

Kulttuurivallankumoukseen saatettiin Kiinan ulkopuolella suhtautua melkein huvittuneesti. Monet muistavat edelleenkin punakaartien keksinnön muuttaa liikennevaloissa punainen ajon sallivaksi ja vihreä sen kieltäväksi. Kulttuurivallankumouksen todellisuudessa ei kuitenkaan ollut mitään hauskaa, se oli raakaa valtataistelua joka vaati satoja tuhansia nöyryytettyjä, kidutettuja ja tapettuja uhreja.

Vaikkei Mao kaikkea itse johtanut, oli hän kokonaisuudessaan hyvin tietoinen siitä, mitä kulttuurivallankumouksen aikana tapahtui. Tapahtumien kulkuun h’n puuttui kuitenkin vain kun ne alkoivat horjuttaa koko maan vakautta ja puolueen valta-asemaa, ei siksi että viattomat joutuivat kärsimään. Jo vuonna 1930 – ennen Stalinin puhdistusten antamaa mallia – Mao oli keskeisesti käynnistämässä ensimmäisiä Kiinan kommunistipuolueen sisäisiä puhdistuksia ja nimenomaisesti hyväksymässä kidutuksen käytön mielikuvituksellisten ja väärien tunnustusten kiskomiseksi puolueeseen soluttautuneilta kansanvihollisilta. Ja vaikka Kansan vapautusarmeijan ja Maon sissisotaoppaiden periaatteisiin kuului pakkokeinojen hylkääminen ja kansan oikeuksien kaikinpuolinen kunnioittaminen esim. niin, että sissien tuli aina korvata kaikki talonpojilta saamansa tavarat ja ruoka, niin vallankumouksellisen sisällissodan arkitodellisuus oli jotain aivan muuta. Julmuudet ja väkivaltaisuudet eivät toki olleet Kiinan kommunistien yksinoikeus ja keksintö – Tshiang Kai-Shekin Kuomingtang-joukot ja paikalliset sotaherrat yleensä yltivät yhtä kauheisiin tai pahempiin suorituksiin, japanilaisista miehittäjistä puhumattakaan.

Shortin kirja on poliittinen elämäkerta ja samalla hyvä yleisteos Kiinan historiasta, mutta myös Maon yksityiselämä ja hänen kirjavat naissuhteensa – joilla oli usein poliittista merkitystä – tulevat riittävässä määrin valotetuksi.

Philip Shortin Mao-elämäkerta ilmestyi ensi kerran jo vuonna 1999, mutta ei ole mitenkään ehtinyt vanhentua. Vaikka Kiina ei ole erityisen avoimen arkistojulkisuuden maa niin on epätodennäköistä että arkistoista löytyisi vielä sellaista aineistoa joka kokonaan mullistaisi Shortin esittämän kuvan Maosta.

 huhtikuu 2006

Puhe UPI:n seminaarissa ”Beyond the cartoon crisis”, Helsinki, 14.3.2006 (suomeksi)

Hyvät naiset ja herrat,

Käsitteenä nimitys ”pilapiirroskriisi” on harhaanjohtava. Jollei onnettomia pilapiirroksia olisi julkaistu Jyllands-Postenissa, ennemmin tai myöhemmin jokin muu tapahtuma olisi sytyttänyt samantyyppisiä väkivaltaisia reaktioita, joita me olemme nyt joutuneet näkemään monissa muslimimaissa.

Tähän reaktioon johtaneet jännitteet ovat kehittyneet pitkän ajan kuluessa ja syyskuun 11. jälkeen kehitys on jatkunut kiivaampana kuin aiemmin. Me olemme nyt tekemisissä muslimimaissa vuosien aikana kasaantuneen turhautumisen kanssa. Näiden turhaumien juuret löytyvät monista ratkaisemattomista konflikteista, jotka ovat jättäneet jälkensä muslimeihin. Näistä israelilaisten ja palestiinalaisten välinen konflikti on ehdottomasti vakavin ja sillä on todellakin globaaleja vaikutuksia. Mutta on myös Irak, Iran ja niin sanottu sota terrorismia vastaan. Kaikki nämä viestivät läntisistä arvoista ja läntisistä ratkaisuista siten kuin ne tulkitaan lännen etujen valossa ja ylivaltaisen läntisen sotilaallisen mahdin pohjalta. Kyse on erityisesti maailman ainoan jäljellä olevan suurvallan, Amerikan Yhdysvaltojen, ylivallasta.

Kuvat Abu Ghraibista, Guantanamosta ja Länsirannalta sekä koko se voima, jota nimitetään laajasti ottaen sodaksi terrorismia vastaan, on johtanut siihen, että sotaa terrorismia vastaan pidetään – vaikkakin virheellisesti – sotana islamilaista terrorismia vastaan. Tästä ei ole pitkä askel siihen, että sota terrorismia vastaan tulkitaan, tosin väärin, sodaksi islamia vastaan. Samalla kun tahot, jotka eivät jaa meidän yhteisiä arvojamme, usein käyttävät väärin syytöksiä kaksoisstandardeista, on myös riittävästi oikeita esimerkkejä läntisistä ihmisoikeuksien kaksoisstandardeista ja väkivallan ja ydinaseisiin liittyvien asioiden käyttämisestä siten, että ne näyttäytyvät uskottavina.

On myös monia muita lännestä alkunsa saaneita ärsykkeitä, jotka koskevat muita asioita – taloutta, kulttuuria ja yhteiskuntaa – ruokkien myös kaunaa ja turhautumista muslimimaissa.

Mutta kaikki turhautumiseen johtaneet syyt eivät ole tuontitavaraa. Aivan liian monet hallitukset ovat epäonnistuneet uudistusten ja parannusten toteuttamisessa, joita kansalaisilla on oikeus odottaa demokratian, ihmisoikeuksien kunnioituksen, ja konkreettisten taloudellisten ja yhteiskunnallisten kehitysaskelien muodossa. Mutta myös nämä epäonnistumiset ovat syventäneet lännen ja muslimimaiden välistä juopaa. Toisinaan kyseiset vastuulliset hallitukset ovat tahallisesti pyrkineet kääntämään huomion pois omista epäonnistumisistaan ja itseensä kohdistuneesta arvostelusta.

Puhuessaan viime viikonvaihteessa Euroopan unionin ulkoministereille Turkin varapääministeri Abdullah Gül lainasi omaa vuonna 2003 OIC:ssä pitämäänsä puhetta, jossa hän ilmaisi huolensa siitä, että hyvä hallinto, avoimuus ja sukupuolten välinen tasa-arvo ovat puutteellisia islamilaisessa maailmassa. Hän korosti tarvetta ”panna oma talomme järjestykseen”. ”Vaadin lukutaidottomuuden, korruption ja inhimillisten voimavarojen tuhlauksen poistamista. Nämä ovat niitä epäkohtia, jotka vahvistavat radikaaleja ja johtavat väkivaltaan. Tämä on vakava uhka maailmarauhalle. Tuomitsemme lujasti sellaiset tuhoavat teot.”

Me voimme nähdä tässä pilapiirroskriisissäkin tiettyjen hallitusten ja joidenkin ääriliikkeiden käyttävän tilannetta tahallaan hyväkseen ja kiihottavan ihmisiä väkivaltaan. Meidän on tiedostettava tämä ja tietysti myös vaadittava, että tällaiset rikolliset toimet tuomitaan ja niihin syyllistyneet asetetaan oikeuden eteen. Mutta keskittyminen vain tähän näkökulmaan merkitsee tilanteen täydellistä väärin tulkintaa ja piittaamattomuutta niistä todellisista huolista ja murheista, jotka ovat yhteisiä merkittävälle osalle muslimeita tai jopa enemmistölle heistä, vaikka vain pieni vähemmistö hyväksyy pahamaineisten pilapiirrosten julkaisuihin kohdistuneet väkivaltaiset reaktiot.

Tällä johdannolla aiheeseen haluan muistuttaa meitä kaikkia siitä, että kyseessä ei ole ainoastaan keskinäinen yhteisymmärrys tai väärinkäsitykset eri kulttuurien ja uskontojen välillä, vaan myös hyvin konkreettisten kansainvälisen politiikan kysymysten vaikutukset, joita täytyy käsitellä. Emme keskustele myöskään suhteista niin kutsutun lännen ja niin kutsutun muslimimaailman välillä. Nämä eivät ole koskaan olleet selkeitä käsitteitä ja nykypäivän globalisoituvassa maailmassa, jossa melkein kaikkien maiden väestörakenne on kasvavassa määrin monikulttuurista, monietnistä ja moniuskontoista.

Seuraavaksi otan esille muutamia asioita, jotka liittyvät eurooppalaiseen muslimi-identiteettiin, muslimimaailman poliittisten toimijoiden moninaisuuteen ja sotaan terrorismia vastaan, jotka ovat saattaneet aiheuttaa lisää radikalisoitumista muslimien keskuudessa.

Viimeksi kuluneiden 20 vuoden aikana Euroopassa asuvien muslimien nuoremman sukupolven keskuudessa on tapahtunut suuria muutoksia. Viisikymmentä vuotta sitten suurin osa muslimeista oli siirtolaisia, jotka tulivat tänne työn perässä ja jotka aikoivat palata koteihinsa niin pian kuin mahdollista. Pääosa näistä ensimmäisen sukupolven muslimeista tuli taloudellisesti heikoista olosuhteista. He eivät olleet opiskelleet islamia kovin paljon ja he jatkoivat uskontonsa harjoittamista siten kuin olivat alkuperäisessä kulttuurissaan oppineet siitä riippumatta, tulivatko he Indonesiasta, Pakistanista, Pohjois-Afrikasta tai Turkista. Olettaen viipyvänsä Euroopassa vain väliaikaisesti, vanhemmat pyrkivät aluksi suojelemaan itseään oudolta eurooppalaiselta ympäristöltä mieluummin kuin olisivat alkaneet integroitua siihen. Mutta useimmat näistä alkuperäisistä siirtolaisista eivät koskaan lähteneet pois. Heidän lapsensa syntyivät Euroopassa, oppivat puhumaan omaa kansallista kieltään ja saivat vanhempiaan paremman koulutuksen. Vanhempien haave kotiinpaluusta haihtui. Uuden eurooppalaisen muslimisukupolven syntyminen on johtanut uudenlaiseen ajattelutapaan ja tapaan puhua islamilaisyhteisöistä täällä.

Nyt on menossa hiljainen vallankumous. Vanhat käsitykset, jotka jakoivat maailman kahteen toisilleen vihamieliseen leiriin – islamilaiseen ja vastakkaiseen ei-islamilaiseen – ovat vanhanaikaisia ja niitä täytyy tarkastella uudelleen. Uskonnollisia periaatteita ei tulisi sekoittaa alkuperään – eurooppalaisten muslimien tulisi olla vain muslimeja sen sijaan, että heitä pidettäisiin ikuisesti pohjoisafrikkalaisina, pakistanilaisina tai turkkilaisina muslimeina. On rohkaistava aktiivista kansalaisuutta ja luotava eurooppalainen islamilainen kulttuuri. Mutta miten?

Joskus kotoutuminen tapahtuu nopeasti. Paikallistasolla toimii aktiivisia islamilaisseuroja, jotka rakentavat siltoja ja kannustavat muslimikansalaisia äänestämään. Maahanmuuttajien keskuudessa on uutta taiteellista luomisvoimaa. Vaikka tämä energia ja elinvoimaisuus näkyy erityisesti maissa, joissa muslimeja on ollut kauan, sama ilmiö esiintyy muuallakin, niin Suomessa kuin maissa, joissa muslimiyhteisöt ovat alkaneet järjestäytyä. Mutta haasteita on valtavasti ja se päivä, jolloin muslimit ja heidän maanmiehensä voivat elää yhdessä rauhassa, on edelleen kaukana. Useita kompastuskiviä on sekä enemmistökulttuurin sisällä että muslimien omissa yhteisöissä.

Euroopan unioni hyväksyi viime vuoden joulukuussa strategian radikalisaation ja terrorismiryhmiin värväytymisen ehkäisemiseksi. Strategian pääasiallisena viestinä on pyrkiä takaamaan, että valtavirtaa edustavien ääni kuuluu ääriainesten ääntä enemmän, ja me lupauduimme edistämään entistä napakammin turvallisuutta, oikeudenmukaisuutta, demokratiaa ja mahdollisuuksien luomista kaikille. Lupasimme myös luoda olosuhteet, jossa muslimiyhteisö ja viranomaiset voivat käydä jäsenneltyä kansallista vuoropuhelua. Tätä tehtävää meidän tulisi tarkastella täällä Suomessa myös tarkemmin.

On olemassa erilaisia yhteiskunnallisia olosuhteita, jotka luovat sellaisen ympäristön, jossa ihmiset radikalisoituvat herkemmin. Nämä tekijät eivät välttämättä johda radikalisoitumiseen, mutta saattavat tehdä radikaalin viestin houkuttelevammaksi niille, jotka kärsivät ja niille jotka samaistuvat toisten kärsimykseen. Tällaisia olosuhteita voivat olla köyhä tai itsevaltainen hallinto; valtiot, jotka ovat siirtymässä itsevaltaisesta valvonnasta riittämättömien uudistusten kautta osittaiseen demokratiaan; nopea mutta hallitsematon nykyaikaistuminen; ja poliittisten ja taloudellisten näkymien puute, ratkaisematon kansainvälinen tai kansallinen kiista; ja nuorison riittämättömät tai epäsopivat koulutukselliset ja kulttuuriin liittyvät mahdollisuudet. Euroopan unionin sisällä suurinta osaa näistä tekijöistä ei ole olemassa, mutta väestön yksittäisten ryhmien sisällä niitä voi olla, ja siirtolaisyhteisöissä voi olla myös identiteettiin liittyviä kysymyksiä. Kuten varapääministeri Gül viime viikonvaihteessa totesi: ”Euroopan on aika keskittyä maailman suuriin ongelmiin eikä kadottaa itseään koko maailman yhteydessä vähemmän merkityksellisten ongelmien verkkoon. Euroopan tulisi kiireesti kohdistaa jakamaton huomionsa sellaisiin ongelmiin kuin köyhyys, radikalismi, muukalaisviha, antisemitismi ja islamin pelko.

Hyvät naiset ja herrat,

Identiteetti on keskeinen kysymys. Meidän kaikkien identiteettimme muuttuu nopeasti globalisoituvassa maailmassa. Aikaisemmin melko yhtenäisistä identiteeteistämme on tullut monimutkaisia, hajanaisia, monikerroksisia ja joskus ristiriitaisia. Jos näin on tapahtumassa ydinväestölle, jolla on suhteellisen vakaa tausta, meidän tulisi ymmärtää paremmin niiden ihmisten identiteettiin kohdistuvia paineita, jotka yrittävät tarrautua useaan kokemaansa todellisuuteen olematta täysjäseniä sen paremmin entisessä kuin nykyisessäkään yhteiskunnassaan. Monet eivät ole tunne lojaliteettia vanhempiaan tai isovanhempiensa kotimaata, uskontoa tai kulttuurista taustaa kohtaan, ja siten voivat oikeastaan kuulua vain osaksi sitä maata, jossa ovat kasvaneet ja elävät. Tästä huolimatta he silti voivat toisinaan kohdata kulttuurisesta, kielellisestä, uskonnollisesta, kansallisesta ja fyysisestä erilaisuudestaan johtuvaa syrjintää näissä yhteiskunnissa.

Seurauksena oleva vieraantuminen sekä vanhempiensa juurista ja alkuperämaasta ja siitä yhteisöstä, jossa henkilöt elävät, voi johtaa haluun samaistua johonkin, joka edustaa motivoivampaa tai voimakkaampaa identiteettiä. Kun tähän sekoitukseen lisätään koko muslimi Ummah’n kokemus alistamisesta, käsillä on räjähtävä cocktail. Näyttää siltä, että kaikkien näiden tekijöiden yhdistelmänä voi syntyä tilanne jossa motivoidutaan, halutaan kostaa joillekin ihmisille tai yhteiskunnalle yleensä.

Asumiseen tai työpaikkaan liittyvien syrjintäongelmien ei pitäisi katsoa olevan ”hyökkäyksiä islamia vastaan”, vaan epäonnistunutta sosiaalipolitiikkaa, jonka muuttamiseen meidän pitää sitoutua tasa-arvoa kaikille vaativina kansalaisina. Muslimiyhteisö ei saa ajautua ”uhrimentaliteettiin” ja verukkeeseen, jonka mukaan islamin pelko estäisi heitä kukoistamasta. Muslimien itsensä tehtävä on ottaa vastuu asioistaan, laatia selkeitä kannanottoja, ryhtyä vuoropuheluun omissa yhteisöissään ja muiden maanmiestensä kanssa ja torjua pelkistetty näkemys, jossa vastakkain ovat ”me ja muut”. Meidän tulisi edistää yhteisiä arvoja, kuten tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja toisten kunnioittamista yhteisen ”etnisen kansalaisuuden” nimissä. Muslimiyhteisön täytyy luopua houkutuksesta jättäytyä ulkopuoliseksi muista erillään olevaksi vähemmistöksi, koska muutoin se tarjoaa tukea juuri mainituille ääriaineksille.

Meidän kaikkien täytyy hyväksyä, että Eurooppa on muuttunut väestönsä osalta, että sillä ei ole enää yhtä historiaa ja että tulevaisuus edellyttää keskinäistä yhteisymmärrystä ja kunnioitusta. Meidän täytyy kohdata rohkeasti tietämättömyys ja torjua kuluneet sanonnat ja ennakkoluulot, jotka ympäröivät islamia. Meidän täytyy alkaa keskustella niistä periaatteista, arvoista ja muodoista, jotka tekevät yhdessä elämisen mahdolliseksi. Uudesta muslimien läsnäolosta syntyy joukko väistämättömiä kysymyksiä kaikille Euroopan kansalaisille, olivatpa he sitten kristittyjä tai muslimeja. Olemmeko me valmiit tutkimaan kaikkien niiden kulttuurien historiaa, joka liittyy elämäämme ja joka muodostaa osan moniarvoista yhteiskuntaamme? Uskommeko rehellisesti, että muslimeilla – hengellisyytensä, etiikkaansa ja luovuutensa avulla – on myönteistä annettavaa?

Euroopan tulevaisuus, jossa muslimien läsnäolo kukoistaa ja jossa avoin eurooppalainen identiteetti, tulee rakentumaan kaikkien niiden avulla, jotka hyväksyvät tämän haasteen. Se tulee perustumaan itsekritiikille, kestävälle ja vaativalle vuoropuhelulle, erilaisuuden kunnioittamiselle ja yhteisten arvojen julki tuomiselle. Polku johtaa yksinkertaisesta yhdentymisestä keskinäiseen rikastumiseen. Se tulee viemään aikaa ja ennen kaikkea se tarkoittaa, että meidän täytyy alkaa luottaa toinen toiseemme. Syyskuun 11. jälkeen luulen tämän olevan suurin yksittäinen haasteemme.

Hyvät naiset ja herrat,

Luulen, että yksi syy siihen, että pilakuvat synnyttivät niin paljon vihaa muslimimaailmassa, oli monien muslimien havainto, että syyskuun 11:nnen näyttävien ja väkivaltaisten tapahtumien jälkeen useat lännen tarkkailijat ja poliitikot ovat pyrkineet niputtamaan kaikki islamilaisuuden ilmenemismuodot yhdeksi kokonaisuudeksi ja leimaamaan ne kaikki vihamielisiksi. Islamilaisilla terroristeilla ei ole yksinoikeutta terrorismiin. Kaikilla suurimmilla uskonnoilla on ollut ja on edelleen fundamentalistiset ääriaineksensa, jotka ovat olleet vastuussa terroristisista hirmuteoista. Lisäksi on olemassa monenlaista maallista terrorismia.

Lännen poliitikot ovat tosiaankin olleet kykenemättömiä näkemään, että islam – tai islamilainen aktivismi koostuu monista hyvin erilaisista virtauksista, joista vain muutamat ovatväkivaltaisia ja vain pieni vähemmistö oikeuttaa väkivallan käytön. Mielestäni länsi tarvitsee strategian, joka ottaa huomioon ja pystyy erottelemaan poliittisen islamin erilaiset ilmenemismuodot. Monilla näistä liikkeistä on vahva lännenvastainen asialista, erityisesti suhteessa nykyisiin Lähi-idän konflikteihin ja siihen, miten “sotaa terrorismia vastaan” harjoitetaan. Kriittinen suhtautuminen näihin asioihin ei tee näistä liikkeistä demokratian vastaisia. Niiden joukossa on todellakin erilaisia liikkeitä, jotka ovat väkivallan vastaisia ja jotka kannattavat demokraattisia menettelyjä ja keinoja politiikassa. Ne puolustavat politiikkaansa ottamalla osaa vaaleihin, silloin kun se on mahdollista.

Omaksumalla lähestymistavan, joka ei tee eroa islamin nykyaikaisten ja fundamentalististen muotojen välillä lännen poliitikot saavat mahdollisesti epätoivottavia tuloksia, joko niin, että
– kaikki islamilaisen aktivismin eri virtaukset nähdään yhtenä ja samana reaktiona lännen poliittiselle haasteelle ja näin islamilaisten liikkeiden keskinäiset erilaisuudet eivät pääse kehittymään; tai
– ei-väkivaltaiset ja nykyaikaiset suuntaukset jäävät jihadistien varjoon.

Yksi syy siihen, miksi pilakuvat nostattivat sellaisen metelin saattaa olla siinä, että terrorismin vastaisessa toiminnassa on ollut niin vaikea erottaa toisistaan valtion ja yksittäisten ihmisten oikeutettuja turvallisuusetuja. Muslimiyhteisö on usein todennut, että lännen suhtautumisessa ihmisoikeuskysymyksiin on tietynlaiset kaksoisstandardit. Luulen, että tässä suhteessa on esitetty tiettyjä oikeutettuja vaatimuksia.

Mielestäni on tärkeää taistella totalitaarista terrorismia vastaan perustuslaillisen demokratian keinoin. Jos läntisten yhteiskuntien moraalista perustaa on loukattu ihmisoikeuksien osalta, me pelaamme ääriliikkeiden/terroristien pussiin. Pitkällä tähtäimellä terrorismin vastaisen toiminnan täytyy tapahtua realistisissa, laillisissa puitteissa, joissa otetaan asianmukaisesti huomioon ihmisoikeudet ja joissa pyritään yhteyteen ja vuoropuheluun paikallisen muslimiyhteisön kanssa väestön eri osien keskinäisen ymmärryksen ja kunnioituksen edistämiseksi.

Herra puheenjohtaja,

Lyhyesti sanoen EU:n tulisi pyrkiä vuoropuheluun muslimien valtavirran kanssa sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. Jos me toivomme tulevamme kuulluksi muslimien keskuudessa, meidän täytyy kuunnella muslimeita niin ulkomailla kuin kotimaassamme. Pilapiirrosten jälkeisessä tilanteessa meidän täytyy hakeutua yhteyteen kansainvälisillä foorumeilla hallitusten ja hallitustenvälisten elinten, kansalaisyhteiskunnan, uskonnollisten ja hengellisten johtajien ja älymystön edustajien kanssa. On myös tärkeää, että kehitämme tunnepitoisuudesta vapaan sanaston keskusteluun näistä asioista, jotta vältämme sortumasta islamin liittämiseen terrorismiin.

Meillä on useita yhteistyömekanismeja, joita tässä yhteydessä tulisi käyttää hyväksi, kuten Barcelonan prosessi ja erilaiset Euroopan ja Välimeren alueen foorumit. Tässä kohdassa haluaisin kiinnittää huomiotanne Barcelonan prosessiin liittyvään ulkoministerikokoukseen, joka pidetään marraskuussa Tampereella, lisääntyneeseen yhteistyöhön EU:n ja OIC:n välillä, syyskuussa Helsingissä pidettävään ASEM-huippukokoukseen, YK:hon ja muuihin tärkeisiin toimijoihin. Myöhemmin tänä iltapäivänä kuulemme, miten Espanjan ja Turkin ”Alliance of Civilizations” -aloite voi toimia sillanrakentajana. Helsingin prosessin puitteissa Prinssi Hassan on sopinut kokoavansa pyöreän pöydän tapahtuman, jonka työnimi on ”Participation as an alternative to Extremism”/” Osallistuminen vaihtoehtona ääritoiminnalle”. Kiitän myös uskonnollisia ja hengellisiä johtajia heidän kannanotoistaan eri puolilla maailmaa, jotka ovat lisänneet pyrkimyksiään saada aikaan keskinäistä yhteisymmärrystä, kunnioitusta ja harmoniaa. Samalla kun poliittiset ja uskonnolliset johtajat toimivat merkittävässä sillanrakentajan tehtävässään, meidän ei tulisi unohtaa, että ”pilapiirroskriisi” on koskettanut tavallisia ihmisiä eri puolilla maailmaa. Meidän ei tulisi vain puhua heille vaan puhua heidän kanssaan. Hyvä esimerkki tästä on uskontojen välinen foorumi ”Uskonnot ja kulttuurit – vastakkainasettelusta aitoon dialogiin ”, joka järjestetään myöhemmin tänä vuonna Espoossa.

Herra puheenjohtaja,

Meidän kaikkien tehtävä on nähdä muslimimaailman moninaisuus ja etsiä liittolaisia muslimien keskuudesta tavoitteena vahvistaa maltillisia ääniä kaikilla tahoilla.

Christopher Meyer, D.C. Confidential. The Controversial Memoirs of Britain’s Ambassador to the U.S. at the time of 9/11 and the Iraq War, Weidenfeld & Nicolson, 301 s., Lontoo 2005

1144128274_dc_final.jpgBlairin edustajana Bushlandiassa

Vuodesta 1997 vuoteen 2003 Iso-Britannian Washingtonin suurlähettiläänä toimineen Christopher Meyerin diplomaattimuistelmat tuskin olisivat yksin kirjallisten ansioittensa tai analyysitaitonsa puolesta nousseet bestseller-listojen kärkeen, ellei kirjoittajalla olisi ollut poikkeuksellisena aikana poikkeuksellista tarkkailija-asemaa aikautemme suuren tragedian, syyskuun yhdennentoista päivän terrori-iskujen seurauksia ja Irakin sodan valmisteluja lähietäisyydellä seuranneena osallistuvana havainnoitsijana.

Tony Blairin hallitus oli Bill Clintonin aikana pitänyt erittäin läheisiä suhteita Clintonin demokraattihallintoon, jonka mediataidot ja opportunistisuus istuivat hyvin niitä ihailevan uuden työväenpuolueen kolmas linja-hahmotuksiin. Tästä huolimatta Blairille ei tuottanut vaikeuksia vaihtaa rakkaudenkohdetta kun keskustademokraatit korvautuivat kristillistä fundamentalisti-oikeistoa myötäilevillä George W. Bushin oikeistorepublikaaneilla.

Kun World Trade Centerin torneihin iskettiin ja Amerikka joutui ennenkokemattoman terrori-iskun kohteeksi koko maailma solidarisoitui amerikkalaisten kanssa. Arvoon arvaamattomaan tuen antajien joukossa nousivat britit. Yhdysvalloille maailman ainoana supervaltana vain muutamalla maalla on jotain marginaalista suurempaa merkitystä sotilaallisena liittolaisena ja näistä Iso-Britannia on merkittävin. Sotilaallisesti brittien voimavarat voivat olla vain täydentämässä amerikkalaisten voimankäyttöä; tärkein merkitys onkin, että Iso-Britannia on myös YK:n turvaneuvoston pysyvä jäsen ja brittien ryhtyminen Yhdysvaltain voimapolitiikan ulospäin kritiikittömältä näyttäneeksi tukimieheksi on Yhdysvalloille arvokas asia.

Terrorismin vastaisessa toiminnassa muu maailma on tukenut ja tukee edelleen Yhdysvaltoja ja toimii sen kanssa läheisessä yhteistyössä, vaikka ajoittain esiintyykin erilaisia näkemyksiä käytettyjen keinojen toimivuudesta ja hyväksyttävyydestä. Maailma kuitenkin siirtyi varsin pian 11.9. jälkeen uuden amerikkalaisparadigman soveltamiseen, jolla ei enää ollut yksiselitteistä eikä yleisesti hyväksyttyä yhteyttä terrorismin torjumiseen. Kyse oli valmistautumisesta Bushin hallinnon jo paljon ennen 11.9. tavoitteeksi ottamaan vallanvaihdon toteuttamiseen Irakissa.

Uutta tietoa siitä, missä vaiheessa sodan aloittaminen oli jo tosiasiassa päätetty ja kuinka paljon päätös perustui tahallisiin tai tahattomiin vääriin uskomuksiin Irakin lopulta olemattomista joukkotuhoaseista ja yhteyksistä Al Qaidaan, ei Meyer varsinaisesti tarjoa. Olennaisempi kysymys tässä onkin miten ja miksi Tony Blair ja hänen johtamansa brittihallitus ryhtyivät Bushin politiikan yhtiökumppaniksi. Blair on aina perustellut politiikkaansa sillä, että asettautumalla USA:n politiikan mahdollisimman läheiseksi tukijaksi britit ovat maksimoineet vaikutusvaltansa Yhdysvaltain politiikkaan. Se missä tämä olisi todella tuottanut tulosta jää Meyerin kirjan lukemisen jälkeen yhtä suureen hämärään kuin aiemminkin. Oikeastaan kysymys kuuluukin, onko osoitettavissa jotain kohtaa jossa tätä olisi edes vakavasti yritetty.

Esimerkkinä käytetään lähinnä sitä, miten Bush suostui ensin yrittämään YK:n valtuutusta Irakiin suunnatulle hyökkäykselleen. Siihen että näin tapahtui näyttäisi Meyerin mukaan vaikuttaneen enemmän Colin Powell kuin Tony Blair. Muutoinkaan ei tälle ns. YK-tien käytölle voi antaa kovin suurta merkitystä, jos ennakkoon oli jo päätetty että hyökkäys toteutetaan joka tapauksessa siitä riippumatta, saataisiinko sille YK:n valtuutus tai ei. On kaksi muuta kysymystä, joissa Blairin on otaksuttu erityisesti pyrkineen vaikutamaan Bushin politiikkaan: lähi-idän rauhanprosesessi ja ilmastomuutos. Kummassakaan ei ole näyttöä tuloksista.

Näin siitä huolimatta että Blair ja Bush ovat tietyssä suhteessa saman hengen lapsia. Hyväntahtoinen tulkinta heidän maailmankuvastaan ja innokkuudestaan levittää demokratiaa ja hyvää maailmassa perustuu siihen, että molemmat ovat itse asiassa suuria idealisteja. Pahantahtoisempiakin tulkintoja on, mutta niitä on turha tässä käsitellä, eivätkä ne myöskään saa Meyeriltä tukea. Mutta hyvät tarkoitusperät eivät pyhitä keinoja eivätkä johda toivottuun lopputulokseen: pyrkimys vapauden, demokratian ja ihmisoikeuksien istuttamiseen Irakin kaltaiseen maaperään sotilaallisin voimakeinoin on hyvä osoitus siitä, miten tie helvettiin on kivetty hyvillä päätöksillä.

George Bushin manikealainen – mustavalkoinen, maailman hyviin ja pahoihin voimiin jakava maailmankuva – sai näyttävimmän ilmaisunsa presidentin tammikuussa 2002 pitämässä puheessa, jossa hän identifioi Irakin, Iranin ja Pohjois-Korean ”Pahan akselina”. Mikään näiden maiden hallituksista ei ollut sellainen että sen ihmisoikeuksien kunnioitus ja demokratian toteutuminen tai kansainvälinen käytös täyttäisi mitään kelpoisuuskriteerejä, eivätkä ne ole sellaisia, joiden käsissä haluaisi nähdä joukkotuhoaseita. Kaikkia näitä ominaisuuksia ja kaikkien maiden käyttäytymistä tulee kuitenkin arvioida samanlaisin kriteerein ja niihin vaikuttaa yleisten ja yhtäläisten, kansainvälisen oikeusjärjestyksen edellyttämien menettelytapojen puitteissa. Ongelmia syntyy kun kriteereitä ei sovelletakaan kaikkiin samalla tavoin, esim. silloin kun on kyse Intiasta, Israelista, Pakistanista, Saudi-Arabiasta tai Venäjästä. Voimapolitiikan soveltaminen manikealaisen maailmankuvan mukaisesti johtaa epäuskottavuuteen ja kaksoisstandardeihin, jolloin joidenkin ydinaseet ovat hyviä ja toisten pahoja, joidenkin kuolemanrangaistukset hyväksyttäviä ja toisten eivät, joidenkin miehitysvalta oikeutettua ja toisten epäoikeutettua. Lopputuloksena on myös tällä politiikalla tavoitellun turvallisuuden ja oikeudenmukaisuuden karkaaminen kauemmaksi.

Meyer kirjoittaa kohtuullisen sujuvaa ja paikoin mielenkiintoisia interiöörejä maalaavaa tekstiä, mutta suuria paljastuksia sen enempää kuin ymmärrystä laajentavia oivalluksia hän ei esitä.

huhtikuu 2006

Ian McEwan: Saturday. Vintage, 282s., Croydon 2006

1143708051_saturday-vintage-190.jpgLauantai

IanMcEwan on kirjailija joka ei fuskaa. Saturdayn jälkisanoissa hän kiittää erityisesti lääkäri Neil Kitcheniä, jonka työtä leikkaussalissa ja muualla hän sai seurata kahden vuoden ajan perehtyäkseen neurokirurgin työhön ja siihen liittyvään käsitteistöön kirjaansa varten, jossa päähenkilö on kuvitteellinen lontoolainen neurokirurgi Henry Perowne. Keskivertolukijan olisi voinut vakuuttaa vähemmänkin perusteellisella erikoisalaan tutustumisella. Minulla ei ole mitään edellytyksiä arvioida sitä kuinka oikein ja pätevästi McEwan aivoleikkauksia ja -sairauksia kuvaa, mutta sen verran vankka hänen maineensa perfektionistina on, että tuskin häntä tähänkään alaan liittyvistä virheistä saadaan kiinni.

Saturday ei tietenkään ole mikään lääkäriromaani, eivätkä jotkut mahdolliset virheet vähentäisi kirjan kaunokirjallisia ansioita sinänsä yhtään. McEwanin tinkimätöntä asennetta fiktionsa faktapohjan pitävyyden varmistamisessa tulee kuitenkin arvostaa. Ainakin itse ärsyynnyn aina, jos muuten hyvä kaunokirjallinen teos sisältää pahoja historiallisia virheitä. Historiallisen ajan ja tapahtumien varma hallinta McEwanin edellisessä kirjassa Atonement teki minuun hyvin positiivisen vaikutuksen.

Tämä on vain reunahuomautus, sillä hyvä kirjallisuus ei tietenkään synny ja elä sen varassa, että kirjailijalla on oikeat ja virheettomät tiedot kuvaamistaan asioista ja ilmiöstä hallussaan. Ylimitoitettu ja hallitsevaan asemaan päästetty detaljitarkkuus voi yhtä lailla jopa tappaa tekstin ja lukunautinnon. Näin McEwanin kanssa ei kuitenkaan mielestäni vielä ole, vaikka ymmärrän että joku voi olla toistakin mieltä. Suvereeni faktahallinta antaa vain rakennusosat muutoin kiehtovalle ja ajatuksia herättävälle monikerroksiselle kerronnalle.

Monikerroksisuus ja useiden elämäntarinoiden ja juonteiden taidokas – kenties vähän liiankin laskelmoitu – yhteenkutominen on Saturdaynkin parasta antia. Muoto, yhden päivän tapahtumien kuvaaminen ei ole kaunokirjallisuudessa uusi ja on tuottanut muutamia mestariteoksia, kuten James Joycen Odysseuksen, Virginia Woolfin Mrs Dallowayn tai Antti Tuurin Pohjanmaan. Monikerroksisen kirjan menestys ei kuitenkaan voi perustua eräänlaiseen tavarataloefektiin, jossa jokainen löytää aina jotain itselleen sopivaa: ei kukaan kierrä tavaratalon kaikkia kerroksia ja osastoja läpi vain yhden hyllyn vuoksi.

Saturdayn päivä on se lauantai, jolloin kaikkialla maailmassa osoitettiin mieltä lähestyvää Irakiin suuntautuvaa amerikkalaisten ja brittien hyökkäyssotaa vastaan. Irakin sota ja se miten se jakoi mielipiteitä perheittenkin sisällä on useimmissa arvioissa päällimmäisiksi nostettu teema; toinen on syyskuun 11 päivän jälkeisen maailman varautuminen uusiin terrori-iskuihin. Vaikka molemmat ovat minulle jo työhön liittyviä ja muutoinkin läheisiä teemoja, niin ei tämä silti ole läheskään riittävä selitys siihen, miksi jälleen kerran olen uusimman McEwanin luettani valmis suosittamaan sitä muillekin.

huhtikuu 2006

Juhani Suomi, Pysähtyneisyyden vuodet. Mauno Koiviston aika 1981-1984, Otava, 690 s., Keuruu 2005

1143212091_juahnisuomi.jpgVäärin suometettu! 

Olen mielenkiinnolla ja arvostuksella lukenut kaikki kahdeksan osaa Juhani Suomen oikeutetusti jo monumentaaliseksi katsottavasta Urho Kekkosen elämäkerrasta. Suomi ei Kekkosta käsitellessään tietenkään ollut mikään puolueettomuuteen pyrkivä objektiivinen kirjoittaja, mutta pätevä ammattitutkija. Varsinkin sen jälkeen, kun hän ensimmäisen osan ilmestyttyä ryhtyi asianmukaisesti myös dokumentoimaan sarjan myöhemmät osat voi niitä pitää historiantutkimuksen kannalta sivuuttamattomana perusteoksena Urho Kekkosen ajasta ja elämästä. Näin voi todeta, vaikka olen monessa kohdin hyvin eri mieltä Juhani Suomen arvioiden ja johtopäätösten kanssa, mutta hän kuitenkin vyöryttää aineistonsa mm. Kekkosen kiistellyistä KGB-suhteista niin avoimesti, että lukija voi itse päätyä sen perusteella suorastaan päinvastaisiin tulkintoihin kuin mitä Suomi tarjoaa.

Tästä syystä olen jonkin verran ihmetellyt sitä tylyyttä, jopa kiivautta, jolla Juhani Suomen Koivisto-kirja on useissa arvovaltaisissa arvioissa tyrmätty. Nyt kirjan luettuani olen alkanut ymmärtää tätä murskakritiikkiä. Kun Suomi Kekkos-elämäkerrassaan suhtautuu kohteeseensa palvontaa lähentelevällä kunnioituksella ei se pääsääntöisesti ole heikentänyt hänen otettaan historiantutkijana, mutta Mauno Koiviston kanssa ote kirpoaa. Osin tämä johtuu jo siitä, ettei kirja ole aitoa dokumentoituihin lähteisiin perustuvaa historiantutkimusta, vaan suuressa määrin nimettömiin lähteisiin perustuvaa mustamaalausta.

Epäselväksi ei jää, että Koivisto on Juhani Suomen mielestä sekä toimiltaan että henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan ollut katastrofi presidenttinä. Ehkä on yleensäkin niin, että negatiivisesti pääkohdettaan käsittelevän elämäkertatyön on vaikeampi nousta sellaiseksi kelvolliseksi työksi, jolla olisi kestävää arvoa historiantutkimuksena siitä riippumatta, yhtyykö lukija kirjoittajan arvioihin tai ei.

Tätä tiiliskiveä ei kannata lähteä yksityiskohtaisemmin erittelemään. Jos siinä jokin suuri linja on, niin se on se, että kaikki asiat Suomessa lähtivät alamäkeen sen jälkeen kun Kekkonen joutui luopumaan presidentinvirasta ja Koivisto valittiin hänen seuraajakseen. Erityisesti Suomea risoo väite, että Koiviston valinta olisi merkinnyt jonkinlaista jäidenlähtöä Kekkosen ylipitkän ja valtasuhteet vääristäneen presidenttikauden jälkeen ja johtanut sekä parlamentarismin vahvistumiseen että Neuvostoliiton ylikorostuneen huomionottamisen vähentymiseen ja paluuseen aitoon puolueettomuuteen.

Suomi näkee uuvuttavasti vaivaa osoittaakseen, ettei tämä pidä miltään osin paikkansa. Tässä vyörytyksessä on toki paljon oikeaanosuviakin havaintoja ja huomautuksia, mutta mielikuvaksi kuitenkin jää että kaikki väitteet kelpaavat, niiden keskinäisestä johdonmukaisuudesta välittämättä. Siten jää lopultakin hämäräksi se, oliko Koivisto Suomen mielestä liian nöyristelevä Neuvostoliiton suhteen vai tuhosiko hän omapäisyydellään Kekkosen Moskovassa hankkiman luottamuspääoman. Tämän voisi kiteyttää toteamukseen: Väärin suometettu!

Ei Koivisto toki ole ainoa kirjan kritiikin kohde, eivätkä kaikki kelvottomaksi osoitetut ole edes sosialidemokraatteja. Kirjassa identifioituihin onnettomiin tunareihin kuuluvat lisäksi mm Pär Stenbäck, Johannes Virolainen ja Paavo Väyrynen. Tällaisessa galleriassa ei juuri sankareita löydy, sen jälkeen kun ilmeisesti parhaiten Suomen kriteerit täyttäneet Ahti Karjalainen ja Jaakko Hallama pantiin syrjään. Edellisen kohdalla Suomelta löytyy sentään pitkin hampain lausuttu toteamus, että asianomainen itsekin antoi aseita erottajiensa käteen. mutta Hallaman osalta voisi kirjan perusteella kuvitella että hän sai väistyä Moskovan suurlähettilään paikalta vain luotettuihin kekkoslaisiin kohdistuneen poliittisen puhdistuksen perusteella.

Lopulta kirjan anonyymeiksi sankareiksi jäävät muutamat ulkoministeriön virkamiehet, ja aivan erityisesti itäosaston neuvotteleva virkamies, jotka parhaansa mukaan koettivat paikkailla tunaroivien poliitikkojen virheitä.

maaliskuu 2006